دانلود نمونه سوالات خرداد 97 | سوال جدیدلطفا يک افزونه تاريخ نصب کنيد.

جزوه قواعد فقه ۱ محقق داماد - دانلود نمونه سوالات | سوال جدید

سخن دوست :امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
شرکت آچار فرانسه خیابان

[ad_1]

جزوه قواعد فقه ۱ رشته حقوق

دانلود جزوه قواعد فقه ۱ محقق داماد در قالب pdf با کیفیت بسیار عالی شامل نکات مهم و کلیدی درس به قیمت ۳۹۰۰ تومان که لینک دانلود بلافاصله بعد از پرداخت نمایش داده می شود.کد درس ۱۲۲۰۲۹۳

جزوه قواعد فقه 1 محقق داماد

قسمتی از جزوه قواعد فقه ۱ محقق داماد

نکات جامع قواعد فقه ۱

  • موضوع: موضوع هر علم، چیزی است که در آن از عوارض ذاتی آن بحث می شود. و مطالب در اطراف آن، نفی و اثبات می گردد.
  • مبادی: عبارت است از تعریفات و تصدیقاتی که قبل از ورود به هر علم در مورد موضوعات و محمولات آن علم به عمل می آید.
  • مسائل: مسائل هر علم در تمام قلمرو آن علم، مطلوب و مورد نظر جویندگان آن است.
  • در اصطلاح اهل منطق، مسائل را به خاطر آنکه منظور و هدف نهایی پژوهندگان است، مطالب نامیده اند.

ب- ارکان علم فقه:

  • موضوع: احکام پنجگانه تکلیفی و احکام وضعی است.
  • مبادی: شناختن اجزا و موضوعات و آگاهی از منابع استنادی آنها.
  • مسائل: قضایایی از قبیل «نماز واجب است» و… از مسائل فقه هستند. در این گونه قضایا احکام اعم از تکلیفی و وضعی، محمول قضیه را تشکیل می دهند و موضوع قضایا افعال بندگان است.
  • موضوع علم فقه عبارت است از افعال مکلفان.
  • احکام تکلیفی و وصفی عوارض ذاتی این افعال است.
  • بخشی از مبادی علم فقه در علم اصول فقه، تحلیل و بررسی می شود.

پ- قواعد فقه:

  • تعریف: فرمول های بسیار کلی هستند که منشأ استنباط قوانین محدودتر می شوند و به یک مورد ویژه اختصاص ندارند، بلکه مبنای قوانین مختلف و متعدد قرار می گیرند و کار شارع هستند.
  • تفاوت آن با مسائل علم اصول:

نخست – قواعد فقهی چنان نیستند که فقط واسطه و وسیله ی استنباط و کشف احکام گردند، چرا که قواعد فقه به یک اعتبار، خودشان احکام هستند نه واسطه برای کشف.

دوم – علم اصول روش کشف و استنباط احکام شرعی است.

  • تفاوت آن با مسائل فقه:

نخست – قواعد فقه عام و شامل هستند نه خاص و موردی مثل قاعده ی لاضرر.

دوم – مسائل فقه خاص و موردی هستند.

پ- نظیه فقهی:

  • تعریف، مجموعه ای از ارکان، شروط و احکامی است که وحدت موضوع حاکم بر همه ی آن عناصر، میان آنها رابطه ی فقهی برقرار ساخته است.
  • نظریه ی عام فقهی برای مقارن و تطبیق میان دو نظام فقهی و حقوق موضوعه و مرتب کردن مباحث فقهی براساس روش های جدید.
  • نظریه عام را فقیه با ملاحظه وجوه مشترک میان احکام مختلف بدست می آورد.
  • به نظر می رسد آنچه به نام اشتباه و نظایر آن توسط فقیهان شیعه و سنی نگارش یافته بیشتر با اصطلاح نظریه عام فقهی منطبق است تا با قواعد فقهی.
  • احکام عقلی و شرعی:

نخست – احکام عقلی:

  • تدارکات عقل نظری: قواعد حاکم بر هستی هستند مانند آنکه عقل آدمیان درک می کند که جمع میان دو نقیض ممتنع است.
  • مدرک عقل عملی: با اعمال و رفتار و باید ها و نباید ها کردار انسان ها مر تبط اند، چه کاری خوب است و چه کاری بد.

دوم- احکام شرعی: احکامی که اگر شریعت آنها را صادر نمی کرد، عقل نسبت به آنها ساکت بود مثل: حج خانه ی خدا برای افراد مستطیع.

  • احکام ارشادی و مولوی:

نخست – احکام ارشادی: در مواردی است که حکم عقل وجود دارد، اما شرع نیز حکم می کند.

  • حکم مستقلی محسوی نمی شود.
  • اثر حکم ارشادی این است که بر مخالفت آن عقاب و بر امتثال و اطلاعاتش پاداش مترتب نمی گردد. مثلاً حکم اطیعو الله یک حکم ارشادی است، واقم الصلاه یک حکم مولوی است.

دوم – احکام مولوی: در مواردی که حکم عقل وجود ندارد، حکم صادر از سوی حکم شرعی مولوی است.

  • احکام تاسیسی و امضایی:

نخست – احکام تأسیسی: احکامی هستند که از طرف شارع، جعل و صادر شده و سابقه ای در عرف و در بین عقلا نداشته اند.

دوم – احکام امضایی: اموری اعتباری هستند که عرف و عقلا آن ها را دارای اعتبار کرده اند و قبل از شریعت هم در جامعه ی انسانی وجود داشته اند و شارع مقدس آن ها را تأیید کرده است. مثل: ملکیت و زوجیت.

 

 

  • احکام تکلیفی و وضعی:

نخست – احکام تکلیفی: دستورات و فرمان های صادر شده از سوی پروردگار در خصوص افعال و کردار بندگان «وجوب – حرمت – استحباب – کراهت – اباحه»

دوم – احکام وصفی: مقتضای آنها الزام، منع و یا رخصت نیست و به طور مستقیم از سوی شارع نیستند، به افعال مکلفین انشاء نمی گردند و موکول آن ها ابتدائاً الزام و یا منع نیست و در آن ها علم و عمد نقضی ندارند.

  • احکام تکلیفی همواره به دلیل مقتضای طبع خود شامل مکلفان می گردند.

ث- بعضی اصطلاحات رایج در فقه:

نخست – اماره: دلایلی هستند که مبنای حجتشان این است که نوعاً کاشف از واقعند، اعم از اینکه واقع، حکمی باشد و یا از موضوعات.

جهت دانلود جزوه قواعد فقه ۱ محقق داماد از فرم زیر اقدام نمایید.

نوع فایل قیمت
pdf 3,900 تومان

جزوه قواعد فقه ۱ محقق داماد

[ad_2]

به این پست امتیاز دهید.
نظرات و ارسال نظر


دانلود آهنگ جدید