[ad_1]
به گزارش پیام نورنا (PNUNA.COM) : خبرگزاری ملت – محمود نگهبان سلامی با انتقاد از رقابت ایجاد شده بین دانشگاه آزاد و دانشگاه پیام نور برای گسترش واحدهای دانشگاهی خود، عنوان کرد: یکی از مباحثی که در گسترش کمی دانشگاهها در این رقابت نادرست پایمال و زیر پا گذاشته میشود، کیفیت آموزش است.
نماینده مردم خواف و رشتخوار در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بسیاری از واحدهای دور افتاده از اساتید حق التدریس بدون انگیزه استفاده میکنند، افزود: در حال حاضر جمعیت دانشجوی کشور به هیچ عنوان به اندازهای نیست که این تعداد دانشگاه برای آنان احداث و بسیاری از واحدهای دانشگاههای علمی کاربردی، آزاد، پیام نور و فنی حرفهای با ظرفیت خالی شروع سال تحصیلی را پشت سر گذاشتهاند.
قرار بود دانشگاه علمی کاربردی تکنسینهایی معادل مدرک فوق دیپلم به جامعه کار معرفی کند اما امروز در پی توسعه رشتههای خود در مقاطع ارشد و دکتری است.
نگهبان سلامی با تأکید بر اینکه باید رویکردی تجمیعی در خصوص آموزش و عالی در دستور کار وزارت علوم قرار گیرد، افزود: به ویژه در خصوص رشتههای فنی و کاربردی باید به سمت مهارت افزایی به جای مباحث تئوری حرکت کنیم؛ در این مسیر یکی از اشکالاتی که در خصوص دانشجویان علمی کاربردی و فنی و حرفهای ایجاد شد این بود که دانشگاهها از رسالت خود دور افتادند و به جای معرفی تکنسین روی به مدرک گرایی آرودند.
وی اضافه کرد: در ابتدا قرار بود دانشگاه علمی کاربردی تکنسینهایی معادل مدرک فوق دیپلم به جامعه کار معرفی کند اما امروز در پی توسعه رشتههای خود در مقاطع ارشد و دکتری است.
این نماینده مردم در مجلس تأکید کرد: کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به ویژه کمیته فنی و حرفهای و مهارتی نیز این بحث را به جد دنبال میکند که دانشگاه علمی و کاربردی را در به ریل اصلی خود بازگرداند و تجمیعی در حوزه آموزش عالی صورت گیرد.
طرح کمیته فنی و حرفهای با همکاری مرکز پژوهشها برای ساماندهی آموزش عالی
وی با بیان اینکه در این راستا مرکز پژوهشهای مجلس نیز با برگزاری نشستهای تخصصی با اعضای کمیته فنی و حرفهای کمیسیون آموزش در حال تهیه طرحی برای ساماندهی حوزه آموزش عالی است، گفت: این طرح بیشتر معطوف به ساماندهی، تجمیع و مدیریت رشتههای فنی و حرفهای در حوزه آموزش عالی است.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصریح کرد: طرح آمایش آموزش عالی کشور سالهاست که مطرح میشود اما هیچگاه به مرحله اجرا نرسیده و گسترش دانشگاهها بدون نیازسنجی هر منطقه صورت گرفته که جای سئوال دارد./
[ad_2]