[ad_1]
دانلود رساله فرهنگسرای کودک در قالب word با کیفیت بسیار عالی در ۱۴۰ صفحه به قیمت ۱۶۰۰۰ تومان که لینک دانلود بلافاصله بعد از پرداخت نمایش داده می شود.
توضیحات تکمیلی رساله فرهنگسرای کودک
چکیده:
سال اول زندگی کودکان سرشار از یادگیری و تجربه است، هر آنچه میبینند و هر آنچه حس میکنند و تجربه میکنند در سالهای بعدی زندگی آنها تاثیر خواهد داشت و بر رشد فیزیکی ذهنی و عاطفی و اجتماعی آنها تاثیرگذار است. متخصصان تربیتی عقیده دارند که شخصیت کودکان و بلوغ فکری آنان در ۷ سال اول زندگی شکل میگیرد و تا پایان عمر بر تمامی ابعاد زندگی آنان تاثیر خواهد داشت. هر آنچه محیط اطراف کودک را تشکیل میدهد در ارتباط با تجربیات او قرار میگیرد به همین دلیل است که معماری فضای کودک المانهای منحصر به فرد و مشخصی را در خود جای داده؛ المانهایی که بر روحیات و حتی شرایط جسمی کودک نیز اثر خواهد داشت.
کافیست از نقاشیهای کودکان به نوع نگاهشان پی ببرید. آنها به طرز متفاوت و جالبی محیط اطراف را میبینند. جزئیات از نظر کودکان اهمیت ویژهای دارد و بر ادراک آنان از فضا موثر است. احساسات و عواطف کودک در تعامل با معماری محیط پیرامون، تصورات و افکار کودکان را شکل میدهد. استفاده از اشکال هندسی مشخص باعث میشود تا رفتار ادراکی کودکان تحت تاثیر قرار گیرد، با این کار میتوان مفاهیم را به بهترین نحو در افکار کودکانه و جزئی نگر آنان تصویر کرد. چشمان کودکان دقیقتر و کاملتر از آنچه ما تصور میکنیم به محیط اطراف مینگرد و تمامی المانهای معماری اطراف را با توجه به ادراک خود و با جزئیات ترسیم میکند.
اهمیت عواطف کودکان در جامعه باید بیش از اینها مورد توجه قرار گیرد. کودک احساسات و عواطف بیدارتری دارد و به شدت تاثیر پذیر است، این ویژگی کار را برای معماران دشوار میکند زیرا توجه به خواست عاطفی و جسمی کودکان در طراحیها باید با دقت و وسواس بیشتری انجام شود. معمار برای انجام این کار باید کاملا با علوم رفتاری کودکان آشنایی داشته باشد و با شناخت جهان از دید کودکان اقدام به طراحی فضاهایی مناسب برای کودکان کند. واقعیت تلخ در مورد جامعه امروز ایران بی توجهی به نیازهای روحی و عاطفی افراد در سنین کودکی است که صدمات جبران ناپذیری را در پی خواهد داشت. باید در طراحی فضا دنیا را با عینک کودکان دید و زشتی و زیبایی را با توجه به دنیای آنان در نظر گرفت. کودکان رابطه نزدیکی با فضای سبز دارند، باید تمامی نکات در طراحی فضایی جذاب برای کودک مد نظر معماران قرار گیرد.
به رفتار کودکان توجه کنید. با دقت به تعامل آنها با محیط به سادگی متوجه خواهید شد که کودکان هنگام قرار گیری در برخی از فضاها به وجد میآیند. با کمی همراهی با آنان درمییابید که قطعا خوشحالند که در محیط مورد علاقهشان قرار گرفتهاند و البته متوجه خواهید شد که در برخی فضاها کودکان حس بدی پیدا میکنند. پای صحبت آنان بشینید و درباره فضا پیرامونشان صحبت کنید. ببینید که از چه المانهایی هیجان زده میشوند، در چه فضاهایی احساس شادی بیشتری دارند. کودکان به فضا حس تعلق پیدا میکنند و همین حس آشنایی برایشان خوشایند است. ضوابط و استاندارهایی وجود دارد که از نظر کیفی و کمی بر بهبود فضای مناسب کودکان تاثیر میگذارد.
شاید در این سالها پیشرفتهای بسیاری در وضعیت سلامت و بهداشت کودکان ایجاد شده اما تمامی این بهبودها در وضعیت سلامت فیزیکی بوده و کمتر به حوزه روانی کودک ورود شده؛ نیاز بسیار زیادی در بحث توجه به حوزههای روحی کودکان وجود دارد. همین که کودک پا به محیطهای جدید میگذارد مجموعهای از حس کنجکاوی در کنار ترس و شوق را تجربه میکند. معماری فضا تاثیر بسیاری بر احساسات کودک خواهد داشت و انتقال حس ترس و ناامنی، حس شادی و نشاط و یا کنجکاوی و تجسس، اولین المانی که کودک را تحت تاثیر قرار میدهد.
کودکان عاشق بازی هستند. اگر شرایطش فراهم باشد بزرگسالان هم از بازی لذت میبرند و ایدهآل برای کودک زمانی است که در کنار بزرگترها بازی کند. باید فضاها به گونهای طراحی شود که امکان بازی برای کودکان و بزرگترها در کنار هم وجود داشته باشد. کودک عاشق بازی کردن است. بازی با هم سن و سالهایش، بازی با حیوانات و بازی با بزرگترها یکی از لذتهای وصف ناشدنی دوران کودکی است.
دنیای این روزها و فضاهای شهری ایجاد شده برای کودکان بسیار خشن است. به جرات میتوان گفت که هر فضایی برای کودکان خشن باشد قطعا این خشونت را به بزرگسالان نیز انتقال میدهد. فضاهایی که کودکان در آن شاد هستند قطعا بزرگترها را هم سرحال میآورد. باید معماری شهری را به سمت خلق فضاهایی مناسب کودکان ببریم، فضاهایی که بتوان در آن بازی کرد و حس شادی را در وجود کودکان زنده کند. مطمئن باشید شهر شاد برای کودکان به همان اندازه برای بزرگسالان نیز لذت بخش است.
هر چه بیشتر درگیر طراحی محیط هایی برای کودکان و نوجوانان می شویم ، بیشتر متوجه می شویم که یک محیط خوب برای افراد بالغ یک محیط خوب برای کودکان و نوجوانان نیز هست.
دانلود رساله فرهنگسرای کودک
مقدمه:
هدف معماری خلق فضایی متناسب با شأن انسان است.معمار در هر پروژه ای با شناخت نیازهای مخاطب خود فضایی را طراحی میکند.در طراحی خانه کودک ، کودک محور اصلی است.فضا باید طوری طراحی شود که بتواند نیازهای روحی و جسمی کودک را برطرف کند و آنها را به رشد و تعالی برساند.به طور کلی اهداف این مجموعه را میتوان به موارد زیر خلاصه کرد:
- فراهم آوردن محیط و امکاناتی برای آموزش غیر مستقیم ، ارتقاء سطح دانش و درک عمومی از علوم به مدد تجربه و آزمایش به زبانی ساده و در قالبی که اشتیاق و میل آموختن را در مخاطب برانگیزد.در این زمینه کوشش میشود تا آموزش و پرورش توأما و در پوشش تفریحی و سرگرمی ارائه شود.
- فراهم کردن محیطی که بتواند به عنوان فضای گذراندن اوقات فراغت کودکان ایفاب نقش نماید و با انتخاب بستری که دسترسی مناسبی به شریانهای ارتباط شهری داشته باشد تا اهالی شهر بتوانند از امکانات فراهم آمده استفاده ببرند.
- فراهم آوردن محیطی برای فعالیت هنری و فرهنگی کودکان،بطوریکه در ایام تعطیل اوقات فراغت نیروی مفید ایشان را مصروف فعالیتی مفید نماید.(پرورش و رشد خلاقیت کودکان)
- پاسخگویی به نیازهای فرهنگی کودکان امروز
- به تصویر کشیدن افکار کودکان در اوج سادگی برای برقرار کردن با کودک
- فضای بهتر که بتواند تخیل را به واقعیت تبدیل کند.
- استقلال کودکان
- این مجموعه پل ارتباطی کودک با جامعه است.ایجاد فضای خلاق،لذت بخش و دلخواه کودک.
- رسیدن به کمال معنوی با تکیه بر پشتوانه کهن فرهنگی خودی.
رساله طراحی فرهنگسرای کودک
در این رساله:
فصل اول:بررسی بستر طرح از نظر جغرافیایی،تاریخی، فرهنگی و اجتماعی.
فصل دوم:اهداف و ضرورت طرح.
فصل سو: مبانی و شناخت موضوع:
فصل چهارم:شناخت کودک.تا بر مبنای آن نیازهای کودکان را بشناسیم تا در جهت رفع نیازها گام برداریم.
فصل پنجم:مشخص کردن ضوابط و استانداردهای مربوطه به فضاهایی که از برنامه فیزیکی به دست آمده.
فصل ششم:بررسی چند نمونه از فرهنگسرای کودک تا برنامه فیزیکی طرح را از قیاس این نمونه ها بدست آوریم.
فصل هفتم:روند طراحی.تعیین همجواری ها و عرصه فضاها و سپس با ترکیب دوبعدی و سه بعدی احجام معماری روند طراحی آغاز شده و در نهایت با ترسیم نقشه های دوبعدی(پلانها،نماها،مقاطع و جزئیات)و سه بعدی طراحی معماری را به پایان میرسانیم.
پس از انجام مراحل بالا و برپایه لکه گذاری ها،ماکت اتودی اولیه از (concept)مفهوم طرح انجام شده است و ماکت برتر به عنوان پایه طراحی انتخاب و در مراحل بعد کار بر روی آن آغاز شده است.پس از آن سایت پلان،پلانها،نماها و مقاطع پرسپکتیوهای مختلف خارجی و داخلی ترسیم شده و تمامی این اطلاعات به کمک ماکت طراحی ما را در شناخت بهتر زوایا و نکات پنهان طرح یاری میکند.
** پیشنهاد می کنیم این محصول را مشاهده کنید : رساله خانه کودک
مقدمه رساله فرهنگسرای کودک
مقدمه: ۳
فصل اول: ۵
شناخت جغرافیایی، تاریخی ، فرهنگی و اجتماعی زنجان ۵
۱-۱-۱) موقعیت قرارگیری استان زنجان در کشور: ۶
۱-۱-۲- بررسی وضعیت جغرافیایی استان زنجان: ۷
۱-۱-۲-۲) رودخانهها: ۸
۱-۱-۲-۲-۱) سفیدرود: ۸
۱-۱-۲-۲-۲) ابهرود: ۸
۱-۱-۲-۲-۳) دیگر رودخانههای این استان عبارتنداز: ۹
۱-۱-۲-۳) پوشش گیاهی ۹
۱-۱-۲-۳-۱) جنگل : ۹
۱-۱-۲-۳-۲) مراتع: ۹
۱-۱-۴) بررسی وضعیت جغرافیائی شهر زنجان: ۱۳
۱-۱-۵) توپوگرافیک شهر زنجان: ۱۴
بخش دوم: ۱۵
مطالعات معماری شهر زنجان
مقدمه ۱۶
۱-۲-۱)وجه تسمیه زنجان: ۱۶
۱-۲-۲) عوامل مؤثر درپیدایش و گسترش شهر زنجان ۱۷
۱-۲-۳) معماری بافت قدیمی شهر زنجان: ۱۹
۱-۲-۴) ویژگی های فرهنگی و نژادی ۲۰
۱-۲-۵) بررسی وضعیت اقتصادی شهر زنجان ۲۱
۱-۲-۶) عمده صنایع دستی موجود در شهر زنجان ۲۱
۱-۲-۶-۱)چاقو سازی ۲۱
۱-۲-۶-۲)ملیله سازی ۲۲
۱-۲-۶-۳)چارق دوزی ۲۲
۱-۲-۶-۴)فرش بافی ۲۳
۱-۲-۷)مطالعات تحلیلی ۲۳
۱-۲-۷-۱)تأثیر عوامل اقلیمی بر ساختمان در شهر زنجان ۲۳
۱-۲-۷-۲)اجتناب از اتلاف حرارت ساختمان با کنترل وزش باد ۲۴
۱-۲-۷-۳)بهرهگیری از انرژی خورشیدی در گرمایش ساختمان ۲۵
۱-۲-۷-۴)محافظت ساختمان در برابر تابش آفتاب ۲۷
۱-۲-۷-۵)بهرهگیری از نوسان روزانه دمای هوا ۲۸
۱-۲-۷-۶)فرم کالبدی ساختمان ۲۸
۱-۲-۷-۷)نحوه قرارگیری ساختمانهای مجموعه ۲۹
۱-۲-۷-۸)عوامل مؤثر در تعیین جهت استقرار ساختمانهای مجموعه ۲۹
۱-۲-۸)نتایج ۳۵
فصل دوم : ۳۶
اهداف و ضرورت های طرح
۲-۱ اهداف طرح: ۳۷
۲-۱-۱) بطور خلاصه اهداف طرح عبارتند از: ۳۷
۲-۲)پیش درآمدی بر پژوهش ۳۸
۲-۲-۱) ماهیت و مقیاس موضوع: ۳۸
۲-۲-۲) سوابق انجام موضوع در قالب زمان و مکان: ۳۸
۲-۲-۳) ضرورت انجام موضوع: ۳۸
۲-۲-۴) اهداف پژوهش: ۳۹
۲-۲) پیشینه و سابقه موضوع طرح: ۴۰
۲-۲-۱) مفهوم فرهنگ: ۴۰
۲-۲-۲) تعریف فرهنگ ۴۱
۲-۲-۳) تعاریف دیگر فرهنگ ۴۱
۲-۲-۴) تعریف فرهنگسرا ۴۲
۲-۲-۵) فراغت: ۴۲
۲-۲-۶) کارکردهای فراغت: ۴۳
۲-۲-۷) جایگاه و نقش فراغت در شهر نشینی معاصر: ۴۳
۲-۲-۸) تحولات کمی و کیفی در گذران اوقات فراغت : ۴۴
۲-۲-۹) خصایص عمده فراغت در شهرنشینی: ۴۴
۲-۲-۱۰) ضرورت برنامه ریزی برای اوقات فراغت: ۴۵
۲-۲-۱۱) نقش تفرج درگذران اوقات فراغت : ۴۵
فصل سوم : ۴۶
دانلود رساله فرهنگسرای کودک
مبانی وشناخت موضوع
۳-۱) مبانی نظری وایده های طراحی : ۴۷
۳-۲) خلاصه مبانی و ایده های طراحی : ۴۷
۳-۳)شناخت موضوع: ۴۷
۳-۳-۱) روش تحقیق : ۴۷
۳-۳-۱-۱) مطالعه میدانی : ۴۷
۳-۳-۱-۲) مطالعه کتابخانه ای : ۴۸
۳-۳-۲) تبیین سوژه : ۴۸
۳-۳-۳) شناخت فرهنگ : ۴۸
۳-۳-۴) هویت فرهنگی : ۴۸
۳-۳-۶)برنامه طراحی : ۴۹
فصل چهارم : ۵۰
نیازهای اساسی کودک، حقوق کودک و معماری و کودکان
۴-۱-نیازهای اساسی کودک: ۵۱
۴-۱-۱- جسمانی: ۵۱
۴-۱-۲- احتیاجات روانی: ۵۲
۴-۲-پیمان نامه حقوق کودک ۵۵
۴-۳-تاثیرات شگفت انگیز هنر بر کودکان ۵۶
۴-۴- روانشناسی کودک: ۵۶
۴-۴-۱- خلاقیت در کودکان: ۵۶
۴-۴-۲- آموزش وپرورش خلاقیت برای کودکان: ۵۷
۴-۴-۳- بازی: ۵۷
۴-۴-۳- ۱- تعریف بازی ۵۸
۴-۴-۳-۲- نقش بازی در رشد اجتماعی کودک: ۵۸
۴-۴-۳-۳- نقش بازی در رشد عاطفی کودک : ۵۹
۴-۴-۳-۴- نقش بازی در رشد جسمی کودک : ۵۹
۴-۴-۳-۵- نقش بازی در رشد ذهنی کودک : ۵۹
۴-۴-۳-۶- انواع بازی: ۶۰
۴-۴-۳-۷-۱- بازی های جسمی : ۶۰
۴-۴-۳-۷-۲- بازی های تقلیدی : ۶۰
۴-۴-۳-۷-۳- بازی های نمایشی : ۶۰
۴-۴-۳-۷-۴- بازیهای نمادی : ۶۱
۴-۴-۳-۷-۵- بازی های آموزشی : ۶۱
۴-۴-۳-۷-۶- بازی های خلاقیتی : ۶۱
۴-۴-۳-۸- حق تفریح و بازی: ۶۱
۴-۴-۳-۹- دریافت حسی کودک از فضا: ۶۲
۴-۴-۳-۱۰- دریافت حسی و هوشی فضای معماری: ۶۲
۴-۴-۳-۱۱- کودکان و رنگ ها : ۶۳
۴-۴-۳-۱۲- انتخاب رنگ در کودکان: ۶۴
۴-۴-۳-۱۳- دریافت رنگها : ۶۵
۴-۴-۳-۱۴- کودکان و معماری: ۶۵
۴-۴-۳-۱۵- خصوصیات معماری برای کودکان : ۶۸
۴-۴-۳-۱۶- اوقات فراغت یکی از حقوق اساسی کودکان است . ۶۹
۴-۵- اتاق بازی کودکان: ۷۰
۴-۶- چگونه میتوان فضایی مناسب برای کودکان طراحی کرد: ۷۱
۴-۷- رهیافتهای طراحی برای کودکان: ۷۱
۴-۸- قیاس و مبلمان : ۷۲
۴-۹- پنجره ها : ۷۲
۴-۱۰- محیطی که برای کودکان طراحی می کنیم، می بایست شامل فضاهای زیر باشد ۷۳
۴-۱۱- تاثیر شرایط محیطی: ۷۴
۴-۱۲- استاندارد دور از دسترس ۷۴
۴-۱۳- نمونه وطنی ۷۵
۴-۱۴- آن سوی رویا ۷۶
فصل پنجم: ۷۷
ضوابط و سرانه های طراحی فرهنگسرای کودک
۵-۱- ضوابط و سرانه های مورد استفاده در طراحی: ۷۸
۵-۱-۲- اندازه های بدن کودک ۷۸
۵-۱-۳- محل دربها ۷۸
۵-۱-۴- پنجره ۷۹
۵-۱-۵- تجهیزات کودک ۷۹
۵-۱-۶- توصیه ها ۸۰
۵-۱-۷- ضوابط طراحی فضای باز و محوطه ۸۰
۵-۲- عناصر تشکیل دهنده ی فضای بازی کودکان ۸۱
۵-۳- اصول طراحی زمین بازی کودکان ۸۲
۵-۴- استانداردهای لازم برای طراحی فرهنگسرا: ۸۳
ضوابط و معیارهای طراحی فرهنگسرا ۸۳
کتابخانه: ۸۴
گالری ها: ۸۶
فصل ششم: ۹۲
نمونه ها و مصادیق خانه کودک
۶-۱-نمونه های داخلی ۹۳
۶-۱-۲- فرهنگسرای خاوران ۹۳
۶-۱-۳- فرهنگسرای نیاوران ۹۷
شکل(۶-۸) ورودی نیاوران و بخش داخلی نیاوران ۱۰۰
عکس(۶-۹)فضای داخلی نیاوران ۱۰۱
۶-۱-۳-۲-ویژگیهای بنا (مزایا و معایب) ۱۰۱
۶-۱-۳- خانه فرهنگ اردی بهشت: ۱۰۲
۶-۲- نمونه های خارجی ۱۰۶
۶-۲-۱- کودکستان Timayui 106
۶-۲-۲-فرهنگسرای گالسیا: ۱۰۸
۶-۲-۳- فرهنگسرای باکو: ۱۰۹
فصل هفتم: ۱۱۱
تجزیه و تحلیل روند طراحی سایت
۷-۱-تحلیل سایت: ۱۱۲
۷-۲- دسترسی های سواره ( اصلی و فرعی ) پیاده: ۱۱۴
۷-۳- ابعاد و مساحت زمین: ۱۱۴
۷-۴- همجواری های زمین ۱۱۶
۷-۵- نقشه توپوگرافی زمین ۱۱۶
۷-۶- جهت تابش نور خورشید ۱۱۷
۷-۷- جهت وزش بادهای مزاحم ۱۱۷
۷-۸- موقعیت بنا در سایت ۱۱۸
۷-۹- سایت یابی ۱۱۹
۴-۲- روند طراحی پلان ۱۲۰
طرح اول ۱۲۰
پلان طرح اول ۱۲۰
طرح دوم ۱۲۱
پلان طراحی شده طرح دوم ۱۲۲
نماها ۱۲۷
سایت پلان ۱۲۸
عکس ماکت ۱۳۰
شیت بندی های طرح ۱۳۱
منابع ۱۳۴
جهت دانلود رساله فرهنگسرای کودک از فرم زیر اقدام نمایید.
نوع فایل | قیمت |
---|---|
word | 16,000 تومان |
دانلود رساله فرهنگسرای کودک
[ad_2]